For Reinicke var det at male en livsbetingelse, baseret
på maleriets egne præmisser og det anekdotiske og
litterære islæt, får ikke indpas i hans nyeste værker.
På kanten af det nonfigurative maleriske udtryk,
anes et oprindeligt synsindtryk, et øjebliksbillede,
en iagttagelse, - fastholdt på nethinden som et
efter billede. Ofte hentet fra helt almindelige indtryk
som et landskab, et bord med stole på en terrasse,
- en farve set i Kina eller Sydamerika, eller
skyggevirkningerne fra et sæt persienner. Meget
spændende kombinationer og et resultat af
et langt malerlivs indhøstede erfaringer.
Preben Peinicke`s maleri, som det fremstod her tilsidst,
er summen af en lang række studier i maleriets
egentlige og inderste væsen og drevet af den
indre nødvendighed. Rejsen og hjemkomsten har
haft en uvurderlig betydning for Reinicke´s maleri.
Det sete er en del af bagagen, hjembragt til senere
bearbejdning. Listen over rejser er lang og mangfoldig
og genspejles i billederne. Det afrikanske med den
okker og sorte, det kinesiske i den karmoisinrøde,
det græske i de blå nuancer og det amerikanske i
farvernes mangfoldige og hårdt pumpede dynamiske
identitet, som Preben oplevede dem i Los Angeles.
Links:
Valby Avis om Preben Reinicke "50 år ved staffeliet
og 70 års fødselsdag"
|