Navigation
Forside
Kunstnere
Det sker
Frederiks Bastion
Allerslev Kloster
Tidligere udstillinger
Køb af kunst
Tilmeld dig nyhedsbrev
Kontakt os
Artikler
Om netgalleri.dk
Links

Kunsten at være en sammenslutning
Et kunstnerliv er et liv i fordybelse, refleksion og uophørlig selvkritik.

Dag efter dag, år efter år, et stadigt forsøg på at udvikle sin arbejdsmetode
til et bedre resultat. I de unge år er der fuld tryk på, og entusiasmen
kan næsten få en til at arbejde dag og nat i en uophørlig rus af lyst og
nysgerrighed efter at udforske det hele. Som tiden går skal lysten stadig
være der, for den er energien bag al aktivitet, og det gælder alle mennesker.
Men et menneskeliv er også mange, mange år, hvor behovet for fordybelse og
en vis stabilitet skal tilfredsstilles, for at sindet kan finde næring til
at tænke udviklende tanker.

For udøvende og professionelle kunstnere er behovet ofte, år efter år,
at kunne udstille og måle sine arbejder i forhold til sine kolleger.
En slags eksamenssituation hvor man helst skulle bestå hver gang,
men hvor der også er plads til at et eksperiment ikke altid lykkes
100 %. Til forskel for den meget ambitiøse tendens i disse år, hvor kun
den yngste og hotteste kunst finder plads på de kuraterede kunsthals-
og galleri-vægge, og hvor man udelukkende måles på trend og salgbarhed
her og nu. Men et kunstnerliv er langt. Der er mange år, hvor det seje
træk er det væsentlige, og hvor kvaliteten kan være fremragende men p.t.
umoderne og dermed uinteressant i den aktuelle modesammenhæng.

I Danmark ”opfandt” man for små 100 år siden kunstnersammenslutningerne
som en metode til at skaffe sig udstillingsrum, og hvor fælles udsagn
og kunstneriske holdninger kunne blive manifesteret.

Metoden har vist sig at være langtidsholdbar, al den stund at der
stadig eksisterer en række sammenslutninger på et højt kvalitetsniveau,
og når de stadig udfolder sig, skyldes det en stærk konsekvens omkring
medlemstilgang og idegrundlag. Fra kritikerhold er det til gengæld ofte
fremhævet, at sammenslutningernes genkendelighed år efter år kan virke
forudsigelig, og det er et argument, som sammenslutningerne skal arbejde
meget alvorligt for at undgå. Til gengæld kunne man godt forvente en vis
forståelse for den kollektive energi, der ligger i et kvalificeret
fællesskab – på trods af den til enhver tid aktuelle modetendens.
Publikum har jo bevist sin interesse og opbakning til sammenslutningernes
udstillinger ved trofast at besøge dem år efter år i stort tal.

Men der skal ikke herske tvivl om, at kunstnersammenslutningerne
er ude i en tid, hvor man ikke kan hvile på gamle succeser. De må
skabe nye og tidssvarende udstillinger, hvor de enkelte medlemmer
skal endnu mere til ”eksamen”, hver gang de udstiller. Forskellen
imellem den jævnt gode kunst og den engagerede, udsagngivende og
oplevelsesrige skulle gerne være at kunstnersammenslutningerne er
der, hvor man finder det sidste. Så tror jeg også, at mode og
kontinuitet vil kunne finde sammen på landets udstillingsvægge
til glæde for et bredt kunstpublikum.

Den Gyldne glæder sig meget til at udstille på Randers Kunstmuseum,
og vi vil gerne takke museets ledelse for, at de gav os muligheden
for at vise vor udstilling for et jysk publikum.

Gorm Eriksen - Den Gyldne

Link til "den gyldne"



Netgalleri.dk copyright © 2006 - 2010.